Anasayfa Hakkımda Videolar Anlaşmalı Kurumlar    İletişim

Fizikom Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi

Pilates

Pilates 20. yüzyılın başlarında Joseph Pilates tarafından geliştirilmiş zihin yoluyla kas
kontrolünü sağlamayı amaçlayan fiziksel bir güçlendirme ve rehabilitasyon metotudur. Pilatesin yaratıcısı olan Joseph Pilates 1880 yılında Düsseldorf'ta hastalıklı bir çocuk olarak doğdu. Astım, Rikets ve Romatizma hastalığı olan J. Pilates çelimsiz vücudunu iyileştirmek ve geliştirmek için güçlendirme teknikleri geliştirmeye başladı. Geliştirdiği tekniklerle çok güçlü bir vücuda sahip olan J. Pilates boksör olarak hayatını sürdürmeye başladı ve 1912'de İngiltere'ye taşınarak kendisi gibi boksör ve dedektiflere kendini koruma ve vücut kaslarını güçlendirme konusunda eğitmenlik yaptı. 1. Dünya Savaşında tutuklanarak askeri kampa alınan Pilates çalışmalarını kamp içinde de sürdürerek hastabakıcılık yaptı ve güçlendirme ile ilgili kendi geliştirdiği tekniklerini öğretmeye başladı. İngiltere'de o dönemde veba salgını oldu ve birçok kişi ölürken J. Pilates'in kampındaki kişilerin sağlıklı kalması ve etkilenmemesi J. Pilatesin ünlenmesine ve pilatesin hayat kurtarıcı teknik olarak tanımlanmasına neden oldu.

Bir fiziksel güçlendirme metodu olan Pilates'in 6 temel prensibi vardır:

  1. Konsantrasyon: Pilates yaparken harekete yoğunlaşarak bedenin uyum içinde çalışmasını sağlamak gerekir.
  2. Merkezleme: Pilateste merkez karın,bel ve kalça çevresi olarak kabul edilir. Merkezdeki kasların güçlü olması omurga ve gövde stabilizasyonu ve sağlığı için çok önemlidir.
  3. Kontrol: Bedenin kontrollü şekilde çalıştırılması sakatlıkların önlenmesinde ve azaltılmasında çok önemlidir.
  4. Akıcı Hareket: Egzersiz hareketleri acele etmeden, sakin ve hakkını vererek yapılmalıdır.
  5. Kesinlik: Hareket net şekilde hakkını vererek yapılmalıdır. Hareket içinde koordinasyon çok önemlidir.
  6. Nefes: Doğru nefes alıp-vermek kan dolaşımı ve vücut sağlığı için gereklidir.

Pilateste zihinsel ve fiziksel sağlığın birarada dengede olması amaçlanır. Hareketleri
yaparken zihinsel konsantrasyon, harekete odaklanma, beden farkındalığı, kontrol ve hareketin akıcılığı sağlanmalıdır. Pilateste vücut tıpkı bir ağaç gibi düşünülür. Ağaç gövdesi ve kökleri sağlamsa ayakta durabilir. Bu nedenle pilateste özellikle karın, sırt ve kalça kaslarını eşit şekilde güçlendirip sağlam bir omurga hedeflenir. Ancak bu şekilde vücudun diğer kısımları desteklenerek sakatlanmalar azalır ve vücudun hareket özgürlüğü sağlanır.

Günümüzde asıl geçerli olan Medikal Pilates ise pilatesin kas-iskelet sistemi, lokomotor
sistemi, kinezyoloji eğitimi almış fizyoterapist ve spor akademisyenleri tarafından bu konuda eğitim almış uzman doktor gözetiminde uygulanmasıdır. Medikal Pilates'te her hasta ayrı ayrı yaşına, hastalıklarına, ağrılı-sağlıksız vücut bölgeleri ve tanılarına göre değerlendirilerek kişiye uygun özel egzersiz programları hazırlanır. Pilatesin kişiye uygun şekilde bilinçli yapılması, doğru egzersiz programının doğru sayı ve tekrarda hazırlanması ağrıların giderilmesi, zindeliğin arttırılması, güç ve esnekliğin sağlanmasında, spora bağlı sakatlıkların önlenmesinde çok önemlidir. Yanlış yapılan uygulamalar kişinin ağrılarının artmasına ve sakatlanmalara, bel ve boyun fıtıklarına neden olabilir. Medikal Pilates doğru uygulandığında fiziksel ve zihinsel sağlığı düzelterek boyun, sırt, bel, eklem ağrıları, yaygın kas ağrılarını, yumuşak doku romatizma ağrılarını azaltarak, zindeliği ve konsantrasyonu arttırır, uyku düzenini sağlar.
Klasik egzersiz programlarında çalıştırılan kaslar sürekli güçlenirken, çalıştırılmayan kaslar
ise güçsüz kalır. Bu da kas dengesini bozarak kronik kas-iskelet ağrılarına ve sakatlanmalara yol açar. Medikal Pilateste ise kaslar bir bütün halinde sinerji içinde dengeli ve eşit şekilde çalıştırılarak kas dayanıklığı, gücü ve elastikiyeti arttırılır.  Kaslar güçlenirken hantallaşmaz, elastikiyet arttıkça boyları uzar ve dayanıklılık artar.
Günümüzde yoğun çalışma şartları nedeni ile yanlış duruş ve oturuş pozisyonlarında kalma,
vücut mekaniğine ters bilinçsizce yapılan hareketler sonucunda oluşan kas zorlanmaları ve gerilmeleri insan hayatını ve günlük yaşamı olumsuz yönde etkileyen kronik kas ağrılarına ve kronik yorgunluğa neden olmaktadır. Düzenli pilates yapmak doğru duruşu sağlar, zayıf kasları güçlendirir, omurgayı güçlendirerek yanlış yüklenmeleri önleyerek bel-boyun fıtığında korunmayı sağlar.

Bütün videolarımızı Youtube Kanalımızda izlemek için tıklayınız.