Menapoz

MENOPOZ SONRASI BESLENME VE EGZERSİZ :

Menopoz dönemine girerken kadınların hemen hepsi  “ kemik erimesi”  tehlikesi ile karşılaşır. Dolayısıyla bu dönemde gerek kemik yapıyı, gerekse eklemleri korumak vücut postürü açısından çok önemlidir.

BESLENME :

Menopoz dönemine giren kadınlarda kemiklerdeki kalsiyum yıkımı yapımından daha hızlıdır, dolayısıyla bu dönemde yüksek oranda   kemik  kayıpları ortaya çıkar  30-35 ‘ li yaşlarda günlük Ca ihtiyacı yaklaşık 1000mg iken 40’ lı yaşlardan sonra bu ihtiyaç 1500 mg ‘ a çıkar.
Günde bir bardak süt, bir kase yoğurt (200mg) , bir tabak yeşil salata yediğimizi düşünürsek  ortalama 600mg Ca  alabiliriz, gerisinide Ca Kapsüller ile  karşılayabiliriz.
Menopoz dönemindeki bir kadın  beslenmeye ek olarak günde 1000mg Ca almalıdır. Son yıllarda  yapılan araştırmalarda günde 400 mg magnezyum ve cinko kombinasyonu  ile beraber verilmesi önerilmektedir.  Kalsiyumun en uygun  alınış saati akşamları yemekten  bir saat sonradır.

EGZERSİZ:

Kas dokusunu vücudumuzun doğal korsesi olarak kabul edebiliriz. Dolayısıyla kaslar ne oranda güçlü olursa o oranda da kemik ve eklem  yapıları korunur. Ostoroporoz için özel  egzersiz programları  mevcuttur. Bunların dışında da  fizik-tedavi cihazları arasında  bulunan özel kas güçlendirici cihazlar tüm vücud kaslarını istediği oranda güçlendirir.
DBC denilen özel bir sistem ile omurga kaslarını istediğimiz oranda güçlendiririz. Bilgisayarlı özel bir test  yardımıyla boyun- bel kaslarının gücü tek tek tespit edilir ve değerlendirme sonrasında tedavi programlanır. Haftada 2 kez olmak üzere ortalama 20 seans ‘da yaklaşık %80-90 başarı elde edilir. Her seans yaklaşık bir saat surer. Bu güçlendirme programı sayesinde her kadın vücet postürünü tüm yaşamı boyunca dik olarak muhafaza edebilir.
Menopoza giren kadınlara ekip tedavi yaklaşımı içinde   ilaç tedavileri  düzenlenmeli , besin destekleri verilmeli bir fizik tedavi uzmanı tarafından kas değerlendirmesi yapılarak uygun program verilmelidir.

MENOPOZDA HORMON TEDAVİSİ

Menopoz, eninde sonunda bütün kadınların, hepimizin geçireceği bir dönem. Mademki bu dönem geçirilecek, öyleyse olabildiğince rahat ve hafif geçmesi için elimizden geleni yapmalıyız. Bunun için de yeterince bilinçlenmeli ve menopoz döneminin yan etkilerini, yapılması gereken tedavileri öğrenmeliyiz. Bu konu ile ilgili merak ettiğiniz sık olarak sorulan ve cevabı istenen konuları sizler için hazırladım.
Soru: Bir kadın menopoza girdiğini veya gireceğini nasıl anlayabilir?
Cevap: En az altı aydır adet görmeyen bir kadından terleme, titreme, ateş basması, iştahsızlık, dikkat kaybı, açıklanamayan vajinal yanmalar, idrar sorunları, seksüel istek kayıpları var ise menopoz akla gelmelidir.
Soru: Kesin tanı nasıl konulabilir?
Cevap: Basit bir kan örneğinde yapılacak FSH, LH ve E2 gibi hormon ölçüleri ile ultrasona grafik yumurtalıklarda, yumurta yapımına dair bir girişim görülmemesi kesin tanı koyduracaktır.
Soru: Böyle bir durumda hasta ne yapmalıdır? Herhangi bir jinekoloğa başvurabilir mi?
Cevap: Tabii ki başvurabilir. Burada yapılacak jinekolojik muayene ve ultrasona, meme muayenesi eklendikten sonra kan biyokimyası, kemik yoğunluğu ölçümü, meme USG ve mamegrofi sonrası kendisine uygun doz ve yoldan hormon tedavisi verilebilir.
Soru: Menopoz yaşını etkileyen sebepler var mıdır?
Cevap: Çeşitli sebepler menopoz yaşını etkileyebilir. Bunlar:

• İlk görülen adet erkense menopoz gecikir.
  • Bekarlarda daha erken menopoza girer.
  • Çalışan kadınlar daha erken menopoza girer.
  • Çok doğum yapanlarda menopoz geç oluşur.
  • Yüksek sosyoekonomik düzeydeki kadınlarda menopoz geç olur.
  • Doğum kontrol hapları kullanan kadınlarda menopoz gecikir.
  • Sigara içmek menopozu erkene alır.
  • Yüksek rakımda yaşayanlarda menopoz bir-iki yıl erken gelişir.
  • Yaşam tarzı, eğitim düzeyi, spor, eşin mesleği menopoz yaşını etkilememektedir.
  • Beslenme alışkanlıkları menopozu yaşında etkili olabilir.

Soru: Kadınlar menopozu yaşları olarak mı algılamalı?
Cevap: Bize göre yaşlı kadın yoktur. Yaşlanmaya izin veren kadın vardır. Spor dengeli beslenme ve yerinde hormon desteği ile yaşlanma süreci altmış yaşlara kadar uzatılabilir. Yeter ki buna engel bir durum olmasın.
Soru: Her kadın menopoz döneminde psikiyatriste gitmeli mi?
Cevap: Hayır, asıl önemli olan, menopoz denilen son adetin de içinde olduğu ve klimakterizm denilen uzunca bir dönemin erkenden ve ciddiyetle ele alınıp, kişiye çevresine zarar vermeden geçiştirilmesidir. Bu dönem kadın yaşamında üreme organı yönünden en çok kanser riskinin arttığı ve bir sağlık sorununun yaşandığı dönemdir. Kadın yolları ve meme kanserine ek olarak kemik erimesi, idrar ve üreme yolları yakınmalarının önemli ölçüde görüldüğü dönemlerdir. İyi bir muayene ve tetkik sonrası alınacak önlemler ile bu dönem fevkalade kolaylıkla ve sorun yaşamadan geçiştirilebilir.
Soru: Son aylarda hormon replasman tedavisinin yan etkilerinin çokluğu ve kullanılmasının sakıncalı yönleri var mıdır?
Cevap: Bu tür tartışma en az yirmi yıldır devam ediyor. Basında çıkan en son çalışma henüz çok merkezi bir çalışmanın sonlandırılmamış, tartışılmamış bir hali. Bilindiği gibi dünyada en güçlü iki sektörden biri silah sanayi, diğeri ilaç ve tıbbi teknoloji sanayidir. Altta yatan ve kanseri kolaylaştıran kalıtım, sigara, öncü lezyon ve daha evvel geçirilmiş kanser olayları dışarıda tutulursa iyi değerlendirilmiş ve seçilmiş olgularda beşer yıllık aralarla menopoz sonrası dönemde hormon tedavisi günümüzde de hala en çok kabul gören tedavidir.
Soru: Menopoz sonrası ne zamana kadar hormon verilebilir?
Cevap: Amerika’da bu süre altmış yaşına kadar varmaktadır. Buna göre menopozu takip eden dönemde, gittikçe artan düzeyde hormon vermek ve bunu elli beş yaşına kadar sürdürmek, koşullar elveriyorsa elli beş-altmış yaş arasında dikkatli hormon vermeyi sürdürmek ve altmış yaş sonunda hormon tedavisini destek tedavisine dönüştürmek esastır.